Stock fotók, azaz jogtiszta képek felhasználása

Mire figyelj a stock fotók kiválasztásánál és hogyan használd fel őket online vagy offline felületeken

stock-fotok-jogtiszta-kepek_optimized

Első körben fontos tisztázni, hogy milyen célokra szeretnétek használni az ingyenes, illetve fizetős oldalakon található stock fotókat.

Szükséged lehet rájuk egyszerűen csak saját felhasználásra, de használhatod őket üzleti célok megvalósítására is. Ez főleg jogi szempontból fontos kérdés. Ugyanis az ingyenes képek esetében elő szokott fordulni, hogy az oldal üzemeltetője kéri, hogy jelezd, hogy a kép az ő oldalukról származik, ad egy linket, amit meg kell jelenítened jól látható helyen. Van olyan is természetesen, ahol nem várnak el semmit cserébe, x darabszámra van korlátozva a napi letöltési limit és minden letöltésnél megkérnek, hogy ha úgy érzed, támogasd őket azzal, hogy megosztod a nevüket, vagy adományozol a kép készítőjének. Minden esetben meg kell nézni, hogy mik az adott oldal felhasználási feltételei a náluk letölthető stock fotók tekintetében. Engedi úgy, ahogy van a felhasználást üzleti célokra is vagy csak saját felhasználásra érhető el (Commercial usage allowed és társai).

Én normál esetben keresem az ingyenes lehetőségeket, gondolom nem vagyok ezzel egyedül. Íme néhány oldal, amiket nagyon szeretek:

Rendelkezésre állnak fizetős lehetőségek is, ahol a stock fotókat különböző csomag ajánlatokkal tudod igénybe venni. Ha olyan területen dolgozol, ahol esetleg nagyobb mennyiségben lehet szükséged jó minőségű képekre üzleti célokra, akkor számodra ezek is nagyon jó ajánlatok lesznek:

Viszont ezek az adatbázisok több millió ember számára elérhetőek, szóval körültekintően kell eljárnod, hogy ne jöjjön szembe kismilliószor a választott kép.

Be lehet szerezni szuper illusztrációkat is:

Most, hogy már tudjátok, honnan tudtok csúcsszuper képeket, illusztrációkat beszerezni, beszéljünk kicsit a felhasználásukról. Óvatosan kell bánni a mások által készített fotókkal, annak érdekében, hogy hitelesek maradhassunk a szakmánkban. Senki sem lát szívesen olyan ételekről képet, amit nem az adott tartalomgyártó készített… Tudjuk, a social media nem mindig az, aminek látszik. 

De! Különböző hangulatokhoz, moodboard-ok elkészítéséhez, social media posztok hátterének felhasználásához tökéletesen megfelelőek. Bárhol, ahol jó esetben nem a képen, hanem a tartalmon van a hangsúly!

Hol lehet nagyon hatékonyan használni?

  • posztok hátteréhez 
  • kitöltő posztokhoz; azokat értem kitöltő posztok alatt, ahol eszközöket, alapanyagokat szeretnétek bemutatni, szemléltetni
  •  blogbejegyzésekhez, témát személtető képeknek is tökéletesek
  • lakberendezőknek is nagyon ajánlom hangulattábla készítéséhez
  • fotóalapú design poszterekhez

Honlapokon én nagyon nem szeretem használni, az mégis a te saját portfóliód, ott adod át a legnagyobb értéket, oda saját képek kellenek! (Persze vannak kivételek: ügyvédek esetében például egy joghoz kapcsolódó kép simán belefér vagy evéssel kapcsolatos, de nem a főzés központú szakmák esetében, stb…) Szóval jól át kell gondolni a felhasználást, viszont ügyelni kell arra, hogy lehetőleg ne olyat válasszunk, amit már mindenki is használt, kutassunk, tegyük bele az energiát. Ha pedig mással készíttetjük el weboldalunkat, kérdezzünk rá, hogy ez nekünk plusz költség vagy benne van az árban. Sok weboldalkészítőnek van külön előfizetése csomagokra, azok már a fizetős kategóriában vannak, így ritkábban kerülnek felhasználásra. Ha nincs, akkor ha sok képre lenne szükségünk, vegyünk szakmaspecifikus stock fotó csomagokat. Nem jó érzés, amikor ugyan az a kép szembejön veled minden második felületen.

Ezen felül még ahol kerülendő: ahol valakinek látszik az arca. (Testrészek, vagy az még belefér, ha csak valaki homályosan látszik, vagy háttal.) Ha egy tartalmat nem tudok anélkül elkészíteni, akkor vagy a saját fényképemet használom, vagy megkérem egy barátomat, akinek jó minőségű képeket készít a telefonja, hogy készítsen rólam néhányat. (Persze előny, ha az illető tud is fényképezni. Én híján vagyok az ilyen barátoknak 🙂 ) De azok a képek, amelyeken nem a te arcod szerepel, minden szakmában idegen és távoli érzést kelt. 

Azért is fontos, hogy ahol tudod, állj ki a vállalkozásod mellett, mert sokkal hitelesebb leszel.

Persze tudom, nem mindenkinek fér bele egy portfólió vagy termékfotózás, de hidd el, vannak olyan képminőség javító alkalmazások, amelyek egy telefonos fotóból – amit rólad vagy termékedről készítettek – is zseniális képeket tudnak alkotni. . És itt nem csak az Adobe termékekre gondolok. Vannak erre a célra nagyon jól használható képszerkesztő programok. Erről majd egy későbbi blogbejegyzésben írok is.

SOKKAL FONTOSABB A HITELESSÉG, MINT A TÖKÉLETESSÉG!

El is érkeztünk a saját fotók használatához. Napi posztokhoz, kampányokhoz a jó minősőgű, jól megválasztott képek bármilyen területen megállják a helyüket. (A kevésbé jó minőségű, kevésbé tökéletes képek is.) 

Viszont, véleményem szerint minden vállalkozónak szüksége van magáról néhány jó minőségű fényképre, amit tud online felületeken használni. Erre találták ki a portfólió fotózást. Szolgáltatófüggő, hogy hány képet tartalmaz az adott csomag, általában 20 db retusált, különböző ruhákban, pózokban, erre alkalmas studióban készít képeket a fotós. Termékfotózásban nem vagyok otthon, de google a barátunk, szerintem sok helyen árral találtok ezekre opciókat.

Útravalónak még néhány jótanács a fotók felhasználásához:

  • legyen jó minőségű, megfelelő méretű
  • színei, stílusa illeszkedjen a vállalkozás, weboldal arculatához (ezen, ha értesz a képmanipuláló, szerkesztő programokhoz, könnyen tudsz segíteni, de időt és energiát spórolsz, ha a fotó már így van kiválasztva)
  • egyensúlyban legyen a szöveges tartalmakkal

Ha úgy érzed, segítségre lenne szükséged, keress bátran és segítek neked, hogy weboldalad vagy social media felületed egységes legyen ezen a téren is.

Ha kiváncsi vagy további blogbejegyzésekre és hasznos tartalmakra, iratkozz fel hírlevelemre most.